nowości i wydarzenia

S19 przejezdna w podkarpackiem

04.05.2022

Ukończyliśmy nasz odcinek S19 (Zdziary - Rudnik nad Sanem). Tym samym kierowcy mają już do dyspozycji prawie 82 kilometry trasy S19, w tym cały odcinek w województwie podkarpackim

Wartość inwestycji to 233 mln zł. Prace budowlane trwały 31 miesięcy. Zakres robót obejmował wykonanie drogi dwujezdniowej wraz z budową obiektów inżynierskich.

W ramach zadania powstał most na Sanie o długości 392 m i szerokości 30 m. Przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej ma 142 m długości. Obiekt składa się z dwóch rozdzielonych nitek. Na każdej z nich zlokalizowana jest jezdnia z trzema pasami ruchu po 3,5 m oraz oddzielonym od jezdni chodnikiem dla obsługi. Most pełni również funkcję przejścia dla zwierząt. 

- Wcześniej w podobnej technologii wybudowaliśmy mosty na Bugu oraz na Odrze. Ten na Sanie to największa konstrukcja z nich wszystkich. Najdłuższe przęsło nurtowe o długości 142 m budowane było metodą nawisową i pod względem długości jest trzecim w Polsce. W celu optymalizacji procesu budowy, konstrukcja powstała w technice mieszanej. Przęsło nurtowe powstawało przy pomocy travellera do betonowania nawisowego, zaś przęsła nad terenem stałym w tradycyjny sposób – na rusztowaniach. Dzięki temu konstrukcję nawisową nad nurtem rzeki udało się zbudować w niecałe osiem miesięcy – powiedział Waldemar Pierożak, dyrektor Mosty Łódź S.A. oddział Rzeszów.

Oprócz mostu na Sanie wybudowano jeszcze dwa obiekty mostowe w ciągu głównym trasy S19, sześć obiektów mostowych poprzecznych (w tym przejście dla zwierząt dużych górą) oraz siedem przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt). Na całym odcinku nasadzono 46 tys. sztuk różnych gatunków drzew, krzewów i pnączy.

Nowy odcinek rozpoczyna się za węzłem drogowym Zdziary. Po przekroczeniu starej DK19 trasa przebiega nowym śladem przez kompleks leśny, po wschodniej stronie dotychczasowej drogi krajowej. W rejonie miejscowości Spokojna ekspresówka odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola - Biłgoraj. W sąsiedztwie linii kolejowej planowany jest w przyszłości węzeł Zapacz, który będzie zlokalizowany na przecięciu z przyszłą drogą ekspresową S74. Następnie trasa biegnie w kierunku południowo-zachodnim, równolegle do szerokotorowej linii kolejowej LK65, przecina San, a następnie w okolicy miejscowości Nowa Wieś odsuwa się od pasa kolejowego w kierunku węzła Rudnik nad Sanem.

S19 z dofinansowaniem UE
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 dofinansowana była ze środków UE. Odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Lasy Janowskie - Nisko Południe. Całkowity koszt projektu to 971 mln zł, a wysokość dofinansowania UE to 468 mln zł.

Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. 

Budowa w datach i liczbach
Umowę podpisano 18 czerwca 2018 r. na kwotę 233 240 967,96 zł. Okres projektowy trwał 10 miesięcy i zakończył się 18 kwietnia 2019 r. złożeniem do Wojewody Podkarpackiego wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzję ZRID uzyskano po 6 miesiącach, 4 października 2019 r. Roboty budowlane trwały 31 miesięcy. 

Do wykonania wszystkich obiektów inżynierskich zastosowano prawie 4 tys. ton stali zbrojeniowej i około 27 tys. m3 betonu. Na tym odcinku S19 wykonano także ponad 800 tys. m3 wykopów, milion m3 nasypów a wybudowane nawierzchnie to 210 tys. m2.  Jako ciekawostkę możemy podać, iż jeden z wykopów ma głębokość 13 metrów. Ponadto, na całym odcinku nasadzono 46 tys. sztuk różnych gatunków drzew, krzewów i pnączy. 

Powrót